sobota, 2 marca 2019

OWU - Co to jest? Część 1


Dziś napiszę kilka słów o jednym z najważniejszych dokumentów polisy: o "OGÓLNYCH WARUNKACH UBEZPIECZENIA NA ŻYCIE Z FUNDUSZEM KAPITAŁOWYM STRATEGIA LWA" - w skrócie OWU. Co to jest za dokument i co jest w nim zawarte.

Samo OWU to zbiór przepisów prawnych ustalających m.in.: kto jest kto (ubezpieczyciel, ubezpieczający, ubezpieczony), definiujących przedmiot, zakres oraz czas trwania ubezpieczenia, uzgadniających prawa i obowiązki poszczególnych stron, omawiających wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela, podających sposób ustalania wysokości szkody oraz wypłaty odszkodowania lub świadczenia. Ogólnie mówiąc OWU jest tym dla towarzystw ubezpieczeniowych czym jest Biblia dla chrześcijan. Jeśli czegoś tam nie zapisano, to znaczy, że coś nie istnieje lub nie ma prawa się wydarzyć. To oczywiście żart, ponieważ w sprawach nieuregulowanych w OWU, zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa polskiego.

Właściwe OWU powinno być dostarczone klientowi przed podpisaniem jakiegokolwiek dokumentu. Co więcej osoba ta powinna mieć odpowiednio dużo czasu aby dokładnie zapoznać się z jego treścią i go zrozumieć. W praktyce wygląda to zapewne różnie: jedni cierpliwie siedzą i czytają, inni zgarniają papiery na stos i patrzą na zegarek. Ja można powiedzieć miałem szczęście, na przeczytanie OWU miałem jakieś tydzień. Czytałem, analizowałem, liczyłem a tak nie wiedziałem ile będzie mnie polisa kosztować.

Jak już wspomniałem, OWU to jeden z dwóch najważniejszych dokumentów dołączonych do polisy "Strategia Lwa" (drugi to TABELA LIMITÓW I OPŁAT - TLiO). Fizycznie to kilkanaście kartek (dokładnie 14, wliczając okładki) formatu A4 tworzących niewielką książeczkę. Tekst każdej strony pogrupowany jest w dwie kolumny, co ze względu na małą czcionkę (10 lub 11 pikseli), ułatwia czytanie. Naprawdę należy to docenić.

Na pierwszym moim spotkaniu z przedstawicielem ówczesnego ING Życie otrzymałem OWU "Strategia Lwa" o oznaczeniu OWU/FIR1/1/2010 (zdjęcie powyżej). O historii dlaczego dostałem taki egzemplarz a nie inny i możliwych tego konsekwencjach napiszę wkrótce. Książeczka składa się w zasadzie z czterech części:
  • Ogólne warunki ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym Strategia Lwa nr OWU/FIR1/1/2010 (jest to tzw. umowa główna) - strony 3-13.
  • Ogólne warunki umowy dodatkowej dotyczącej śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku ADR1 - strony 14-15.
  • Ogólne warunki umowy dodatkowej dotyczącej trwałego inwalidztwa spowodowanego nieszczęśliwym wypadkiem PDR7 - strony 16-19.
  • Ogólne warunki umowy dodatkowej dotyczącej przejęcia opłacania składek na wypadek inwalidztwa WPR1 - strony 20-22.
Oczywiście najważniejsze jest OWU umowy głównej, pozostałe są opcjonalnymi umowami dodatkowymi nie mającymi jednak swojego bytu bez umowy głównej.
Aby ten wpis nie był zbyt rozległy, na tym zakończę. W drugiej części przedstawię co zawarte jest w treści OWU/FIR1/1/2010 oraz - pokrótce - w pozostałych umowach.

Liczę na merytoryczne komentarze. Szczególnie pożądane są komentarze agentów, przedstawicieli oraz pracowników związanych z NN Życie. Jednocześnie informuję, że wszystkie komentarze z odnośnikami do różnych produktów ubezpieczeniowych, porównywarek ubezpieczeń oraz stron tzw. naganiaczy będą natychmiast kasowane.

1 komentarz:

  1. Witam, też miałam identyczną polisę i zostałam oszukana. Czekam z niecierpliwością na kolejne wpisy

    OdpowiedzUsuń